Gräva på kommunens mark

För att gräva på kommunens mark behöver du ansöka om tillstånd. Om arbetet påverkar trafik eller gångbanor måste du även lämna in en trafikordningsplan. För att få lägga ner rör och ledningar behöver du ha ett markavtal med Båstads kommun.

Ska du gräva på kommunens mark behöver du känna till och följa kommunens grävbestämmelser.

Under perioden 1 juni – 31 augusti får du inte lov att gräva i centrala Torekov och i Båstads tätort.

Ansökan om grävningstillstånd

Du måste ansöka om grävningstillstånd för att få gräva på kommunens mark.

Om trafiken påverkas ska du även skicka in en trafikanordningsplan.

Ska du lägga ner rör och ledningar behöver du ha ett markavtal med Båstads kommun. Kontakta kommunen för att upprätta ett markavtal.

När grävningsarbetet är klart ska du göra en slutanmälan. Det gör du genom att skicka ett e-postmeddelande till Medborgarservice där du meddelar att arbetet är slutfört. Ange slutanmälan samt tillståndsnummer i ämnesraden.

Viktigt att veta var ledningar går

Innan du börjar gräva behöver du ta reda på var avlopps- och vattenledningar är dragna. Annars riskerar du att skada dessa ledningar och bli skadeståndsskyldig.

Ledningskollen är en webbtjänst där du kan få besked om vem som äger ledningarna där du vill gräva.

Avgifter för grävningstillstånd

Kommunen tar ut en avgift för att hantera ansökningar samt uppföljning av tillstånden.

Avgifterna gäller 2025.

Grävtillstånd
ÄrendeAvgift kronorNotering

Handläggning av godkänd ansökan

2000

Ansökan ska ha kommit in till kommunen senast 10 arbetsdagar före planerad grävstart.

Skyndsam handläggning

4000Ansökan inkommen till kommunen mindre än 10 arbetsdagar före planerad grävstart.
Handläggning efteranmälan, vid akuta fel, exempelvis rör – och kabelbrott.2000Efteranmälan ska ha kommit in till Kommunen senast 1 arbetsdag efter grävning påbörjas.
Förlängning/ändring av ansökan1000Vid begäran om utökad tidsperiod eller andra ändringar för beviljat tillstånd.
Avslagen ansökan500

Vid avslagen ansökan.

Avtalsviten för grävtillstånd

Vite

Avgift kronor

Arbetet följer inte grävtillståndet

2000 per brist eller avvikelse

Om ingen tidsförlängning har begärts och grävtillståndet löpt ut utan att arbetet slutrapporterats

2000 per påbörjad vecka

Vid samschakt eller samförläggning ska den som startar projektet ansöka om grävtillstånd. För delar utanför huvudentreprenaden ansvarar varje part för sin egen ansökan.

Framtida underhåll

Lednings- och schaktarbeten förkortar ytors tekniska livslängd. Det är vanligt att skador uppkommer några år efter att schakten är återställd. Båstads kommun tar därför ut en ersättning för framtida underhåll. Ersättning för framtida underhåll ska täcka lagning av skador och den tidigareläggning av underhåll som kan behövas.

Avgifter för framtida underhåll
BeläggningErsättning för framtida underhåll, per kvadratmeter, kronor
Asfalt, restlevnadstid mer än 5 år400
Asfalt, restlevnadstid mindre än 5 år200
Plattor/stensatt yta100
Grusyta50
Gräsyta50
Planteringsyta/rabatter100

Du kan behöva fler tillstånd

Du kan behöva tillstånd från andra än bara från Båstads kommun. Det är alltid du som vill gräva som är skyldig att skaffa de tillstånd som behövs för den plats du vill gräva på. Är du osäker på vad som gäller hjälper vi dig gärna.

Om du behöver använda kommunens mark för att ställa upp till exempel en arbetsbod, container och skyltar eller för att lägga avfall och material, behöver du också söka tillstånd hos Polisen.

Om platsen du vill gräva på är klassat som fornminne behöver du tillstånd från länsstyrelsen.

Om du vill gräva från kommunens mark fram till en fastighet behöver du också tillstånd från fastighetsägaren.

 

 

Senast uppdaterad:

Hjälpte den här informationen dig?