Case manager
Du som lever med psykisk ohälsa eller med en psykisk funktionsnedsättning kan få hjälp av en case manager (vård- och stödsamordnare). Det innebär att du kan få hjälp med att samordna kontakten med olika myndigheter och vårdgivare.
En case manager hjälper dig som har ett omfattande stödbehov att samordna och kartlägga de vård- och stödinsatser som du har behov av och rätt till. Du får ett ökat inflytande över din vård och rehabilitering samt stöd i din återhämtning.
Tanken är att du ska få överblick över ditt nätverk och ökat inflytande över din rehabilitering. Arbetssättet, som kallas case management, utgår ifrån dina egna mål för hur du vill förändra ditt liv.
Så fungerar det
Du som har fyllt år 18 år och har psykisk ohälsa eller en psykisk funktionsnedsättning och svårt att få rätt stöd från samhället kan ansöka om hjälp.
Case managern arbetar för att skapa så goda livsvillkor som möjligt för dig. Case managern har stor erfarenhet av att stötta och lotsa personer rätt i ofta krångliga vårdkontakter.
Din case manager samverkar med kommun, sjukvård, myndigheter. Tanken med samverkan är du ska få rätt hjälp och stöd och att dina vårdkontakter samarbetar. Tillsammans skapar vi goda förutsättningar för en hållbar psykisk hälsa.
Ansök om case manager
Du ansöker genom att fylla i blanketten Ansökan SoL. Du kan också ansöka genom att kontakta medborgarservice.