Lotteritillstånd

Om din förening ska sälja lotter behöver ni registrera er för ett lotteritillstånd hos kommunen.

Kommunen ansvarar endast för så kallade registreringslotterier. Din förening registrerar lotteriet hos kommunen. En godkänd registrering gäller i fem år. Spelinspektionen ansvarar för all annan tillståndsgivning.

Vem kan söka registrering för lotteri?

Ideella föreningar och registrerade trossamfund kan få tillstånd att anordna lotteri.

Ansökan om lotteritillstånd

Föreningar som vill anordna ett lotteri för allmänheten i Båstads kommun ansöker om tillstånd hos kommunen.

Till ansökan ska föreningen bifoga

  • föreningens stadgar
  • verksamhetsberättelse för det senaste avslutade verksamhetsåret
  • protokoll från styrelsemöte med beslut om lotteriet.

Skicka ansökan till medborgarservice.

Lotterier i flera kommuner

Länsstyrelsen ansvarar för lotterier som bedrivs i flera kommuner.

Lotterier i flera län eller via internet

Om lotteriet ska bedrivas i flera län, eller via internet, beslutar Spelinspektionen om tillståndet.

Redovisning av lotterier

Med lotteritillståndet följer en skyldighet att redovisa lotteriet i efterhand.

Skicka lotteriredovisningen till medborgarservice.

Avgift

Lotteritillståndet gäller i tre år och kostar 300 kronor.

Lotterier utan tillstånd

En ideell förening behöver inte ha tillstånd att anordna ett lotteri om detta sker i samband med en tillställning inom ett avgränsat område. Då gäller vissa fastställda gränser för insatser och vinster.

Även andra än ideella föreningar kan få anordna lotterier utan tillstånd, till exempel i samband med mässor eller marknader. Kravet är då att insatser och vinster är låga och att man bara kan vinna varor eller tjänster.

 

 

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.

Vi har ingen möjlighet att återkoppla på dina synpunkter.


Senast uppdaterad: