Publicerad:

Kritiskt vattenläge i Skåne – nu behöver vi hjälpas åt att spara vatten

Vattenläget i Skåne är allvarligt och nu uppmanas invånare att minska sin vattenanvändning. För att uppmana till medveten vattenförsörjning skickar NSVA under fredagen ut SMS till berörda invånare i de delar av kommunen som är kopplade till Sydvattensystemet.

De södra delarna av Båstads kommun får sitt dricksvatten via Sydvatten, där råvattnet kommer från sjön Bolmen i Småland. Övriga delar av kommunen får sitt vatten från lokala grundvattentäkter. Även om vattnet kommer från olika ställen är uppmaningen densamma till alla invånare – använd vattnet med omtanke och undvik onödig förbrukning.

Den senaste tiden har vattenförbrukningen varit hög samtidigt som tillgången är ansträngd. Alla kan bidra genom att till exempel vänta med att fylla pooler, undvika att vattna gräsmattor och köra disk- och tvättmaskiner först när de är fulla.

Genom att hjälpas åt kan vi minska belastningen på vattenförsörjningen och bidra till att vattnet räcker till det viktigaste.

Läs mer om vattenläget och ta del av frågor och svar på NSVA webbplats om vattenläget 2026.

Senast uppdaterad: