Servicemätningen genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) i samarbete med företaget Brilliant Future och bygger på vad invånare tycker om sin kontakt med kommunen via telefon. Undersökningen är anonym och görs direkt efter samtalet.
I årets mätning får Båstad kommun ett indexvärde på 89,9 i bemötande, vilket är klart över rikssnittet på 84,9. På frågan om hur enkelt det var att få hjälp landar vi på 80,2, att jämföra med rikssnittet på 77,1.
– Vi är otroligt glada över resultatet. Det visar att vårt arbete med att möta invånarna på ett vänligt, engagerat och professionellt sätt verkligen gör skillnad, säger Sara Stefansson, chef för medborgarservice.
Plats 14 i bemötande – plats 25 i enkelhet
I rankingen bland landets 95 deltagande kommuner placerar sig Båstad i år på plats 14 i bemötande och plats 25 i enkelhet. Det innebär en förbättring jämfört med fjolårets placeringar (plats 19 respektive 29).
– Det här är ett kvitto på det arbete våra medarbetare gör varje dag. Vi möter många olika frågor och människor, och vårt mål är alltid att invånaren ska känna sig sedd och tagen på allvar. Det ska vara enkelt att nå oss, och vi ska ge ett bemötande som inger förtroende, säger Sara Stefansson.
Om mätningen
Servicemätningen är en del av SKR:s kvalitetsutvecklingsarbete och syftar till att förbättra kommunernas service. Totalt deltog 95 kommuner i i 2025 års mätning, där över 33 000 invånare runt om i landet delade med sig av sina upplevelser.