Click to listen highlighted text!

KompetensHubben i Båstad

Senast ändrad: 15 feb, 2023

Mötesplats för dig som bor i kommunen och vill utvecklas eller driver företag och vill hitta personal.

Hubben har öppet måndagar och onsdagar klockan 12.30- 15.00.  Det går även att nå oss via e-post kompetenshubben@bastad.se

Socialrådgivning finns tillgänglig onsdagar klockan 13–15. 

För kontakt med SYV bokas tid via mejl syvvux@akademi.bastad.se.

Du som vill skriva in dej på SFI vänd dej till Svenska för invandrare/SFI

Hos oss kan du även få hjälp med ekonomisk rådgivning eller skriva in dig som användare i appen Skills. Läs mer under rubrikerna nedan.

Du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad. Följ oss även på  Båstads kommun och Arbetsmarknadsenheten i Båstad på Facebook.

KompetensHubben är ett samarbete med personal från oss på arbetsmarknadsenheten, vuxenutbildningen och Individ och familj.  I fokus står arbete, utbildning och kompetensförsörjning. Här kan du som är skriven i kommunen få information och inspiration på din väg framåt. KompetensHubben ligger bredvid Biblioteket i Båstad.

Varje vecka
 
Vi har öppet måndag  och onsdag mellan klockan 12.30-15.00
  • Information om jobb, utbildning och vägar framåt
  • Samtal inför intervju
  • Hjälp med blanketter
  • Hjälp med att skriva CV
  • Hur ser arbetsmarknaden ut?
  • Inskrivning i appen Skills
  • Social rådgivning på onsdagar
  • Digital samhällsservice
Skills

Skills
Skills är en app och webbportal som främst riktar sig till dig som söker jobb. Den innehåller information och är ett verktyg för att planera och sätta upp mål på vägen mot arbete eller studier. Här finns även lokalt anpassade tips och aktiviteter. Det kostar inget att använda Skills i din mobiltelefon, surfplatta och dator. Appen kan laddas ned direkt från din appbutik. Men för att kunna logga in och använda Skills behöver du först registrera dig som användare i KompetensHubben.  Du kan när som helst avsluta ditt konto. Kom in till oss på Hubben så berättar vi mera.

På måndagar finns vi här på KompettensHubben och hjälper dig med registrering som användare.

 

Ekonomisk rådgivning

Om du har svårt att få din privata ekonomi att gå ihop kan kommunens skuldrådgivare hjälpa dig med ekonomiska råd. Rådgivningen finns till för dig som har skulder eller betalningsproblem och inte ser någon möjlighet att få ekonomin i balans. Även om skulderna inte är stora är du välkommen att ta kontakt. Syftet är att finna lösningar och skapa en hållbar ekonomi på sikt. Du kan få veta mer om budgetrådgivning, skuldsanering och boka tid för att gå igenom din ekonomi.

Du når Björn som arbetar med rådgivning på telefon 0431-77194.
Social rådgivning

Syftet med socialrådgivningen är att stötta kommuninvånare med information och hjälp till självhjälp i frågor som kan uppstå i kontakt med socialtjänsten. Det kan röra allt från att visa hur en blankett ska fyllas i, till att visa vart man ska vända sig för att bli bäst hjälpt med sin fråga. Socialrådgivarna har ingen myndighetsutövande funktion som socialsekreterare när de sitter i Hubben, utan deras roll är informerande och vägvisande. Eftersom det inte sker någon myndighetsutövning finns inte heller möjlighet till tolk.

Be om ett digitalt möte eller telefonsamtal hos KompetensHubben. Du kan göra det direkt på plats. Vi har dator och ett enskilt rum för dig som vill låna det vid mötet. Tiden är som vanligt onsdagar klockan 13.00-15.00.
SFI och SYV

 Du behöver vara folkbokförd i Båstads kommun för att läsa SFI här. Du som vill studera på distans behöver ett intyg på att du arbetar eller är föräldraledig för att komma med på kursen. För att skriva in dig behöver du ha med dig giltig legitimation.

Du tar kontakt med SYV via syvvux@akademi.bastad.se för att boka tid för inskrivning till Sfi. Drop in SYV finns digitalt på torsdagar mellan 9.30-12.30 via https://bastad.zoom.us/j/9835679792. För andra korta ärenden ringer du till telefon 0431-77749 eller syvvux@akademi.bastad.se
 
Intervjuteknik

Hos oss kan du få tips om vad du bör tänka när du träffar arbetsgivare för att presenterar dig själv och det du kan, på bästa sätt.

För många kan det kännas nervöst att gå på intervju och det kan vara svårt att veta vad arbetsgivaren förväntar sig. Vi har tips och råd kring vad du bör tänka på inför, under och efter intervjun. Några av dem har vi samlat i pappersform och kan hämtas i KompetensHubben. När vi är på plats kan vi tillsammans med dig gå igenom vad du bör fokusera på när du söker arbete.

Skriva CV

I KompetensHubben kan vi ge tips och information till dig som ska skriva cv och personligt brev.

  • Hjälpa dig hitta lämpliga mallar att använda.
  • Berättar vilken information som ska finnas med i ett CV.
  • Guida dig i hur du skapar struktur och tydlighet.
  • Visa var du hittar fler resurser på nätet.
  • Hos oss finns dator du kan använda under våra öppettider.
  • Visa hur du kan spara samt ladda upp ditt CV.
  • Tipsa om vad arbetsgivare tittar efter i ansökningshandlingar.
  • Ge feedback före, under och efter när du skriver.

Däremot kan vi inte sitta ner tillsammans och skriver CV. Just nu erbjuder vi endast detta till deltagare som är inskrivna hos oss på Arbetsmarknads­enheten. Om du är inskriven på Arbets­förmedlingen och behöver extra stöd kan du kontakta dem för att få hjälp.

Om du skrivit CV hos oss i Kompetens­Hubben eller Arbetsmarknads­enheten kan du få hjälp med uppdatering. Vi sparar inte ditt cv. Du ansvarar själv för att ta hand om dina dokument och att ha dem tillgängliga digitalt när du besöker oss i Hubben. För att göra uppdateringar behöver du ha ditt CV som wordfil eller motsvarande format. Vi kan inte hjälpa dig med pdf-filer eller CV på papper.

KONTAKTUPPGIFTER

Plats:
Kunskapscentrum Agardh,
Lyckan 7, Båstad

E-post:

kompetenshubben@bastad.se

 

NYHETSBREV




Click to listen highlighted text!