Konsumentrådgivning
Hur ska jag reklamera en vara? Hur fungerar ångerrätten? Hos konsumentrådgivaren kan du få goda råd före köp av en vara eller tjänst, hjälp med reklamationer och information om vilka konsumentlagar som gäller.
Hjälp med konsumentrådgivning kan man bara få i den kommun man är folkbokförd i. Rådgivningen är kostnadsfri och är till för dig som bor i Båstads kommun.
Rådgivning och klagomål
Du har väl tänkt på att det finns flera lagar som skyddar dig som konsument? De två viktigaste är konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Du är konsument när du som privatperson handlar en vara eller tjänst av en företagare.
Konsumentköplagen
Konsumentköplagen innehåller till exempel dina rättigheter om en vara slutar fungera, vid avbeställning och leveransförseningar. Spara kvittot eftersom du har reklamationsrätt i tre år på en vara som gått sönder
Konsumenttjänstlagen
Konsumenttjänstlagen gäller till exempel när du anlitar en bilverkstad eller en hantverkare. Du kan klaga på tjänsten i tre år om det inte är arbete på mark, byggnader eller anläggningar på mark, i vatten eller andra fasta saker. I så fall har du 10-års reklamationsrätt
Öppet köp och bytesrätt
Öppet köp och bytesrätt är frivilligt, likaså garantier. Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en oanvänd vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Vid bytesrätt kan du byta till annan vara under förutsättning att du inte har använt den. Om du har en garanti ansvarar säljaren för att varan fungerar under en bestämd tid. Fråga i butiken vad som gäller!
Allmänna Reklamationsnämnden
Om tvisten inte löser sig, kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Men ta först kontakt med din konsumentrådgivare, nämnden kan inte ge råd i enskilda ärenden. Prövningen i nämnden är gratis. I de flesta fall är det en god idé att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Nämnden utformar sitt beslut som en rekommendation till näringsidkaren att vidta en åtgärd, t.ex. betala ut ett belopp, åtgärda ett fel eller byta ut en vara.