Lägenhetsregistret
Lägenhetsregistret är upprättat och taget i bruk i alla landets kommuner från och med den 1 november 2010.
Lantmäteriet ansvarar för registret
Det är Lantmäteriet som har skapat registret genom att dels samla in uppgifter från fastighetsägarna, dels hämta uppgifter från det befintliga fastighetsregistret.
Lantmäteriet har också i samband med insamlingen beslutat om lägenhetsnummer, i de fall där sådana ska finnas, enligt den standard som anges i förordningen om lägenhetsregister och i Lantmäteriverkets föreskrifter om lägenhetsregister.
Lantmäteriet är den myndighet som enligt lagen om lägenhetsregister är register- och personuppgiftsansvarig enligt personuppgiftslagen. Lantmäteriverket har också utfärdat föreskrifter om lägenhetsregistret.
Läs mer om lägenhetsregistret på Lantmäteriet
Kommunerna uppdaterar och ajourhåller uppgifterna
Kommunen ajourhåller registret och gör ändringar och kompletteringar, exempelvis när nya lägenheter kommer till, befintliga ändras eller försvinner. Kommunerna beslutar också om vilka nya lägenhetsnummer som ska gälla. Dessutom beslutar kommunerna om nya adresser när det behövs. I Båstads kommun är det kart/GIS-enheten som ajourför registret.
Fastighetsägarna informerar om ändringar
Fastighetsägarna lämnar uppgifter till kommunen om sådana förändringar i lägenhetsbeståndet som föranleder ändringar eller kompletteringar i registret. Fastighetsägarna ska också lämna förslag till kommunen om nya lägenhetsnummer samt informera de boende om de beslutade numren och anslå dem i byggnaden.
Skatteverket ansvarar för folkbokföring på lägenhet
Du som bor i ett hus med mer än en lägenhet (flerbostadshus) ska vara folkbokförd på lägenheten i stället för, som tidigare, bara på fastigheten.