Click to listen highlighted text!

Balansträning i grupp ökar seniorers självständighet

Senast ändrad: 20 apr, 2023 | Nyhet

Varje vecka samlas seniorer i kommunen för att träna balansträning i grupp. Träningen, som ska förhindra fallolyckor, är en del av kommunens satsning på förebyggande hälsoarbete för äldre.

Med träningen hoppas kommunen att seniorer kan undvika fallolyckor och upprätthålla förmågor som möjliggör för dem att leva ett självständigt liv.

– Känner ni att det spänner i låret? Då gör ni helt rätt.

Orden kommer från kommunens fysioterapeut, Helena. Varje onsdag välkomnar hon seniorer för pass i balansträning i Båstads Gif:s klubbstuga.

Sedan en tid tillbaka har kommunen satsat på förebyggande hälsoarbete för äldre. Ingrid, kommunens samordnare för förebyggande hälsoarbete, har tillsammans med Helena bjudit in seniorer till en rad aktiviteter. En aktivitet som blivit väldigt populär är balansträning i grupp.

– Vi fick ett fantastiskt gensvar när vi annonserade om kurserna i höstas. Sedan november har vi haft  kurser i Båstad, Östra Karup och i Förslöv, säger Ingrid.

Träning som förebygger fall

Varje grupp ses en timme i veckan för att öva på sin balans. Träningen bygger på så kallad OTAGO-träning, som är ett anpassat balans- och styrketräningsprogram som är förebyggande av fall för äldre.

– Fall är vanligt hos äldre över 65 år och kan leda till allvarliga konsekvenser, såsom fysisk skada, smärta, och minskad självständighet. Det är viktigt både för hälsa och välmående att vara aktiv och känna trygghet i sin vardag. Balansträningen gör att du upprätthåller förmågor som möjliggör för dig att leva ett självständigt liv, säger Ingrid och Helena.

Dagens träning börjar med fem styrkeövningar. Några görs sittande på en stol och andra kräver att man står upp. Helena förklarar och visar övningarna först, därefter är det gruppens tur.

Efter styrkeövningarna är det dags för tolv balansövningar.

– Nu ska vi stå på tå. Håll avstånd mellan fötterna och för ena handen bakom ryggen. Denna övning kräver lite mer balans. Håll lätt i stolen framför er om det känns vingligt. Ni ska vara lite mjuka i ert rörelsemönster, då får ni mer kontroll och balans.

Bli stabilare av balansträning

En av deltagarna är 84-årige Bertil. Han berättar att han alltid levt ett aktivt liv och trivts i idrottssammanhang. I takt med att han blivit äldre har han dock märkt att balansen blivit sämre. När han såg att kommunen välkomnade seniorer till balansträning i grupp tog han genast kontakt och visade sitt intresse.

–  Med åldern kommer krämporna och balansen är inte som den var förr. Men nu när jag börjat med balansträning känner jag mig stabilare. Jag går hem från träningen med lättare steg.

För Bertil är onsdagsträffarna ett välkommet inslag i vardagen. Förutom träningen är det också en stund där han får sitta ner och prata med övriga deltagare i gruppen.

– Den sociala biten gör mycket. Jag blir pigg av att komma hit och träffa alla. Jag önskar att ännu fler hade vågat komma hit och träna. Detta gör så mycket gott på många plan. Här behöver ingen skämmas över sin förmåga, utan här gör vi det vi kan. Alla är välkomna, även de med dålig balans.

Träningen börjar gå mot sitt slut. Men innan det är dags att ge sig hemåt igen har Helena en övning kvar.

– Vi avslutar med er paradgren – nu ska ni gå i sidled. Vill ni hålla i stolen får ni göra det. Bra jobbat allihop!

 

Fler tillfällen till balansträning

I vår kommer fler tillfällen till balansträning i grupp. Mer information om detta kommer läggas ut på kommunens webbplats.

Du som vill vara med behöver vara så pass frisk att du kan förflytta dig själv, med eller utan gånghjälpmedel.

 

Relaterad information

Förebyggande hälsoarbete för äldre 

Click to listen highlighted text!