Click to listen highlighted text!

Jobbmässa

Senast ändrad: 1 feb, 2023

Jobbmässan är en mötesplats för företag, utbildningssamordnare och för dig som söker utbildning eller jobb.

Kom på jobbmässa den 16 februari

Den 16:e februari är det dags för årets jobbmässa i Båstad. Det blir både en mindre fysisk mässa och en webb­portal där ytterligare arbetsgivare på Bjäre söker ny personal. Mässan hålls som vanligt i biblioteket i Båstad. Här kan du som söker jobb träffa lokala arbetsgivare med rekryteringsbehov.

Under mässan kommer den digitala portalen att lanseras. Som besökare kan du få guidning i hur portalen fungerar. Portalen är öppen till och med 16 april. Nya annonser kan komma till efter hand, så besök sidan då och då medan den är tillgänglig.

Jobbåstad23 arrangeras av Båstads kommun och Båstad Turism & Näringsliv. För mer information, håll utkik på våra webbplatser och sociala medier.

 

 

Att tänka på när du söker jobb/ skriva CV
Fyra tips från våra CV-coacher

Skriv alltid ett personligt brev tillsammans med ditt CV! Inte för långt, men ge en bra beskrivning av din personlighet. CV skall skrivas i rätt kronologisk ordning med det senaste överst.

Sätt dig ner med jobbannonsen framför dig. Markera sedan de ord som beskriver vilken kompetens och vilka förmågor jobbet i annonsen kräver och som du kan möta med dina kvalifikationer. Använd dessa nyckelord som stöd när du skriver ditt cv.

Du måste naturligtvis skriva om vad du gjort tidigare i livet. Men gör det kort! Fokusera mer på att berätta vad du kan tillföra företaget och vad du vill bidra med i framtiden.

Tänk på att ditt mål med en ansökan är att få komma på intervju. Var noga med språk, stavning och hur din ansökan ser ut.

Arbetsförmedlingen har flera tips som du kan läsa om här Jobbansökan

På biblioteket finns flera böcker som handlar om att söka nytt arbete. Några du kan söka efter är: Planka CV/Monica Renstig, Svensk Fika, Nytt jobb i nytt land/ Ali Alabdallah, Konsten att söka jobb/Ulrika Mandell. Bibliotekets personal kan visa dig flera böcker.

Att ha personligt brev och CV i ett dokument underlättar När du ska maila en ansökan eller intresseanmälan till en arbetsgivare underlättar det om du har ett dokument att skicka, i stället för flera. Genom att spara din intresseanmälan/ ansökan som en  pdf-fil, undviker du samtidigt att det du skickar ser annorlunda ut för dig än för den som läser det.
Så här gör du för att sammanfoga två dokument och sparar som en pdf-fil i Microsoft Word eller Google Dokument. Instruktionerna gäller för dig som använder en PC. Det finns andra metoder för att sammanfoga två dokument, men det vi visar här är ett smidigt sätt.  Använder du Mac eller någon app på mobilen ser det annorlunda ut.

Microsoft Word

  1. Öppna filerna för ditt CV och ditt personliga brev.
  2. Markera all text i ditt CV med muspekaren eller välj Markera -> Markera allt i menyraden (längst till höger).
  3. Kopiera texten (Start -> Kopiera).
  4. Gå till ditt personliga brev och ställ markören sist i dokumentet.
  5. Välj Infoga -> Sidbrytning.
  6. Välj Start -> Klistra in.
  7. Kontrollera allt ser rätt ut. Justera text eller bild som hamnat fel.
  8. Spara som ett nytt dokument (Arkiv -> Spara som). Döp dokumentet till ditt namn, CV och personligt brev. Det är ditt nya original.
  9. Spara dokumentet en gång till och nu som pdf. Gå till Arkiv -> Spara som och välj PDF i rutan filformat innan du sparar. Spara pdf-filen i en mapp du lätt hittar inför mässan eller direkt på skrivbordet.

Google Dokument

  1. Öppna ditt CV och ditt personliga brev.
  2. Markera all text i ditt CV med muspekaren eller välj Redigera -> Markera allt.
  3. Välj Redigera -> Kopiera.
  4. Gå till ditt personliga brev och ställ markören sist i dokumentet.
  5. Välj Infoga -> Dela -> Sidbrytning.
  6. Välj Redigera -> Klistra in.
  7. Kontrollera allt ser rätt ut. Justera text eller bild som hamnat fel.
  8. Spara som pdf. Gå till Arkiv -> Ladda ned -> PDF-dokument. Döp om dokumentet till ditt namn CV och personligt brev. Spara pdf-filen i en mapp du lätt hittar inför mässan eller direkt på skrivbordet.

Microsoft Word och Google Dokument finns som appar för smartphones. Du kan redigera dokument, men menyerna ser annorlunda ut och det kan vara svårare att göra vissa saker. Vi rekommenderar därför att du använder en dator för att lägga samman två dokument.

Lycka till med att skriva ett personligt brev och CV som visar vem du är och vad du vill. För att få stöd och tips i ditt arbete kan du kontakta oss på Kompetenshubben antingen via e-post kompetenshubben@bastad.se eller via telefon 0431-770 51.

Hur fungerar en digital intervju eller mässa?

En digital intervju eller mässa innebär att du som besökare inte behöver ta dej någonstans. Du kan besöka de arbetsgivare eller utställande företagen var du än befinner dig förutsatt att du har en smartphone, surfplatta eller dator med internetuppkoppling.

Tekniska tips

  1. Se till att alla uppdateringar är gjorda så din mobil/dator inte själv väljer att göra det under intervjun.
  2. Se till att den mobil, surfplatta eller dator du använder för att intervjun är laddad med ström.
  3. Tänk på att sätta dig på en plats under intervjun där du har lugn och ro.

 

Click to listen highlighted text!