Två män och tre kvinnor står tillsammans vid ett bord, tittar på varandra och klappar händerna. 

Operativ ledare – inriktning revenue management

Vill du utvecklas som ledare, växa i din yrkesroll och få en helhetsbild av hur långsiktig lönsamhet skapas? Denna utbildning innehåller de komponenter du behöver för att utvecklas till framtidens ledare!

Omfattning: 150 YH-poäng, 10 månader

Start: september 2025

Ansökan: 1 februari - 18 maj 2025

Studieort: Båstad/distans

Studietakt: 75 procent

Trender inom besöksnäringen ställer högre krav på kompentens på medarbetare och ledare. Dagens turister och gäster är digitala, resvana, kunniga och efterfrågar en allt högre nivå på kunskap från företag och medarbetare inom branschen. Detta ökar behovet av kompetens, både på lång och kort sikt.

Vem vänder sig utbildningen till?

Utbildningen riktar sig till dig som är yrkesverksam i besöksnäringen och som önskar ta en större ansvarsroll i din verksamhet eller vill växa i din ledarroll. För att känna trygghet och självförtroende i din roll behöver du förståelse för de ekonomiska, marknadsmässiga och organisatoriska förutsättningarna som påverkar och styr affärsutveckling. Med vår utbildning får du förståelse vad som krävs för att kunna ta faktabaserade och kundcentrerade beslut som är kopplade till organisationens affärssyfte.

Utbildningens upplägg

Utbildningen pågår under tio månader på trekvartsfart och halvdistans. Detta möjliggör att du som studerar med fördel kan kombinera ditt ordinarie arbete med studier. Genom att tillämpa teori i diskussioner, praktikfall, affärssimuleringar och i den egna verksamheten får du en djupare förståelse och progressivt lärande.

Utbildningsträffar sker i Båstad vid cirka tio tillfällen under läsåret, träffarna pågår cirka tre dagar per gång och sker ungefär var fjärde vecka. Mellan träffarna sker digitala föreläsningar, du arbetar med projekt och instuderingsuppgifter på distans både enskilt och i mindre grupper. Du bör avsätta minst en dag i veckan utöver utbildningsträffarna för att klara kurserna.

Innehållet i samtliga kurser är handplockade där komponenterna är viktiga faktorer som bygger och utvecklar verksamheten. Ledningsgruppens aktiva deltagande, lärare och föreläsare från näringslivet gör att utbildningen ständigt uppdateras och ger dig verklighetsbaserade praktikfall som du kan applicera direkt i din yrkesmässiga vardag.

Arbetsgivare – vad innebär detta för dig och din verksamhet?

Genom att tillsammans med din medarbetare planera dagar för studier investerar i en kompetenshöjande utbildning. Utbildningen utvecklar både medarbetare och din verksamhet både under och efter utbildningen. Din medarbetare kommer att jobba med teori, olika case och frågeställningar som direkt kan appliceras i vardagen.

Ni får en ledare som med uppdaterad kunskap om affärsstrategi, Revenue management och digitalisering får med medarbetarna i ett förändringsarbete! Utbildningen är kostnadsfri och ger kunskap, färdighet och kompetens som gagnar alla parter.

I slutet av utbildningen genomför den studerande ett projekt med en frågeställning som med fördel kan genomföras i sin egen verksamhet. Detta mynnar ut i en studentrapport med förslag på strategier som förhoppningsvis direkt kan användas i er verksamhetsutveckling och bidra till en högre lönsamhet inom frågeställningens område.

Med de studerandes inblick i verksamheten samt teorier och verktyg ges nya tankar och idéer där många av handledarna återkopplar att rapporterna har gett förbättringsförslag som kommer ge stor effekt för deras verksamheter och förändra anläggningens lönsamhet.

Kursplan

Huvudsyftet med kursen är att du ska utveckla kompetens att leda dig själv och ditt team på ett hållbart sätt. Du får verktyg för att utveckla din ledarförmåga, det vill säga för att kunna vara flexibel och anpassa din ledarskapsstil efter organisationens behov och utmaningar.

Kursen Operativt ledarskap:

  • ger förståelse för hur digitaliseringen och den tekniska utvecklingen påverkar organisationen.
  • ger förståelde för hur den operativa ledaren planerar, leder, effektiviserar moment och arbetar med kompetens i en konstant förändring.
  • redogör för processer i samspelet mellan människor och skapar förståelse för värdet av en verkningsfull kommunikation.
  • belyser förebyggande åtgärder för att undvika konflikter och kriser samt metoder för ett inkluderande och ansvarsfullt ledarskap.

Efter avslutad kurs ska du kunna identifiera och analysera kommunikationens och ledarskapets betydelse för en grupps effektivitet och utveckling. Du kommer också ha förståelse för hur medarbetare kan motiveras och nå både individuella och gemensamt uppsatta mål.

I kursen ingår bland annat

  • hållbart och ansvarsfullt arbete
  • kommunikation
  • ledarskap
  • personalarbete
  • värdegrundsarbete.

Kursens huvudfokus är att, som operativ ledare, använda Revenue Management och digitala verktyg för att fatta lönsamma beslut. Revenue Management är en metod som bygger på att ta kontroll över utbud, efterfrågan och priset för att optimera intäkterna och på detta sätt öka företagets lönsamhet. Det handlar om att agera och reagera utifrån marknadens förutsättningar – benchmarking.

Kursen Ekonomi - revenue management:

  • behandlar terminologi inom ämnet såsom prissättning, kalkylering och prognoser.
  • tar upp analys av köpbeteende och digitala verktyg som förenklar den operativa ledarens vardag.
  • ger möjlighet att utveckla färdighet i att tolka ekonomiska underlag för att fatta beslut. Syftet med detta är skapa en utvecklad medvetenhet kring lönsamhetstänkande.

Kursens mål är att som operativ ledare kunna arbeta med Revenue Management i en verksamhet, både strategiskt och i vardagen på ett praktiskt plan.

I kursen ingår bland annat

  • företagsekonomi för besöksnäringen
  • prognos och prissättning
  • revenue Management
  • benchmarking
  • digitala verktyg
  • hållbarhet.

Kursen ger kunskap i marknadens behov och krav om vad som krävs för att kunna ta faktabaserade och kundcentrerade beslut som är kopplade till organisationens affärssyfte.

Kursen Affärsstrategi:

  • belyser hur man planerar och organiserar verksamheten på ett hållbart sätt med god lönsamhet samtidigt som verksamhetens varumärke stärks.
  • ger kunskaper i hur digitalisering samt omvärlds- och framtidsfrågor påverkar och skapar förutsättningar för företags verksamhet
  • ger kunskap hur man med hjälp av automation, olika kanaler och verktyg interaktivt kommunicerar internt och externt samt effektiviserar.

I kursen genomförs ett strategiskt utvecklingsprojekt kopplat till en verksamhet inom besöksnäringen.

Målet är att självständigt analysera faktorer kring företagets verksamhet, identifiera ett utvecklingsområde, ta fram strategier och en pedagogisk handlingsplan för implementering av detta samt kommunicera effekten av insatserna.

Kursen är uppbyggd för att utveckla kompetens att i rollen som operativ ledare kunna hantera hela processen från trender och behov till distribution och merförsäljning.

I kursen ingår bland annat

  • affärsplan och grundläggande strategiarbete
  • marknadskommunikation
  • omvärldsbevakning
  • köpprocess och köpbeteende
  • digitalisering
  • hållbarhet.

Efter utbildningen

Utbildningen ger dig i din yrkesroll som operativ ledare kompetens att utifrån verksamhetens idé och mål ta lönsamma beslut och leda verksamheten på ett hållbart sätt. Att jobba som operativ ledare är varierande, roligt, ansvarsfullt och utvecklande. Det är viktigt att ha stor ekonomisk förståelse och kunskap inom området Revenue Management som kortfattat innebär att sälja er produkt till rätt kund vid rätt tillfälle. Detta samtidigt som du jobbar för att behålla och attrahera nya medarbetare och skapa ett hållbart ledarskap.

Det många av våra studerande nämner efter utbildningens slut är att de utvecklats mycket på det personliga planet och fått ett unikt nätverk.

Filmer om utbildningen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighetskrav

Slutförd svensk eller utländsk gymnasieutbildning eller motsvarande, alternativt praktisk erfarenhet eller motsvarande förutsättningar krävs för att du ska kunna tillgodogöra dig utbildningen.

Reell kompetens

Du som helt eller delvis saknar grundläggande behörighet och särskilda förkunskapskrav kan åberopa reell kompetens. Detta innebär att du ber oss pröva din behörighet på andra grunder än formella betyg.

Särskilda förkunskaper

Dokumenterad branschspecifik yrkeserfarenhet inom besöksnäringen under 3 år halvtid eller 1,5 år heltid. Annan yrkeserfarenhet kan vara en yrkesroll inom besöksnäringen där du har stor förståelse för branschen såsom ansvarsfull tjänst på till exempel en marknads- eller försäljningsavdelning.

Branschspecifik yrkeserfarenhet kan vara inom

  • reception
  • restaurang
  • konferens

Det kan också vara om du har en teamleaderroll med ansvar inom besöksnäringen eller driver eget företag såsom pensionat, café, restaurang och aktivitetsbolag.

Urval

Om det finns fler behöriga sökande än vad det finns platser på utbildningen startar en urvalsprocess. Våra urvalsgrunder är yrkeserfarenhet och särskilt prov.

Ledningsgruppen fattar sedan det slutgiltiga beslutet om vilka som antas till utbildningen. Antagningsbesked skickas till sökande, både antagna och reserver. Svarstid är två veckor.

Ansökan

Alla behöriga sökande kommer att kallas till särskilt prov som sker digitalt så snart som möjligt efter sista ansökningsdag 19 maj. Vi skickar mer information till dig i innan provet.

Hjälpte den här informationen dig?

Senast uppdaterad: