Studerande berättar
Giulio Piovan gick utbildningen Operativ ledare och arbetar nu som hotellchef på Elite Hotel Ideon i Lund.
Vill du utvecklas som ledare, växa i din yrkesroll och få en helhetsbild av hur långsiktig lönsamhet skapas? Denna utbildning innehåller de komponenter du behöver för att utvecklas till framtidens ledare!
Omfattning: 150 YH-poäng, 10 månader
Start: september 2025
Ansökan: 1 februari - 18 maj 2025
Studieort: Båstad/distans
Studietakt: 75 procent
Trender inom besöksnäringen ställer högre krav på kompentens på medarbetare och ledare. Dagens turister och gäster är digitala, resvana, kunniga och efterfrågar en allt högre nivå på kunskap från företag och medarbetare inom branschen. Detta ökar behovet av kompetens, både på lång och kort sikt.
Utbildningen riktar sig till dig som är yrkesverksam i besöksnäringen och som önskar ta en större ansvarsroll i din verksamhet eller vill växa i din ledarroll. För att känna trygghet och självförtroende i din roll behöver du förståelse för de ekonomiska, marknadsmässiga och organisatoriska förutsättningarna som påverkar och styr affärsutveckling. Med vår utbildning får du förståelse vad som krävs för att kunna ta faktabaserade och kundcentrerade beslut som är kopplade till organisationens affärssyfte.
Utbildningen pågår under tio månader på trekvartsfart och halvdistans. Detta möjliggör att du som studerar med fördel kan kombinera ditt ordinarie arbete med studier. Genom att tillämpa teori i diskussioner, praktikfall, affärssimuleringar och i den egna verksamheten får du en djupare förståelse och progressivt lärande.
Utbildningsträffar sker i Båstad vid cirka tio tillfällen under läsåret, träffarna pågår cirka tre dagar per gång och sker ungefär var fjärde vecka. Mellan träffarna sker digitala föreläsningar, du arbetar med projekt och instuderingsuppgifter på distans både enskilt och i mindre grupper. Du bör avsätta minst en dag i veckan utöver utbildningsträffarna för att klara kurserna.
Innehållet i samtliga kurser är handplockade där komponenterna är viktiga faktorer som bygger och utvecklar verksamheten. Ledningsgruppens aktiva deltagande, lärare och föreläsare från näringslivet gör att utbildningen ständigt uppdateras och ger dig verklighetsbaserade praktikfall som du kan applicera direkt i din yrkesmässiga vardag.
Genom att tillsammans med din medarbetare planera dagar för studier investerar i en kompetenshöjande utbildning. Utbildningen utvecklar både medarbetare och din verksamhet både under och efter utbildningen. Din medarbetare kommer att jobba med teori, olika case och frågeställningar som direkt kan appliceras i vardagen.
Ni får en ledare som med uppdaterad kunskap om affärsstrategi, Revenue management och digitalisering får med medarbetarna i ett förändringsarbete! Utbildningen är kostnadsfri och ger kunskap, färdighet och kompetens som gagnar alla parter.
I slutet av utbildningen genomför den studerande ett projekt med en frågeställning som med fördel kan genomföras i sin egen verksamhet. Detta mynnar ut i en studentrapport med förslag på strategier som förhoppningsvis direkt kan användas i er verksamhetsutveckling och bidra till en högre lönsamhet inom frågeställningens område.
Med de studerandes inblick i verksamheten samt teorier och verktyg ges nya tankar och idéer där många av handledarna återkopplar att rapporterna har gett förbättringsförslag som kommer ge stor effekt för deras verksamheter och förändra anläggningens lönsamhet.
Utbildningen ger dig i din yrkesroll som operativ ledare kompetens att utifrån verksamhetens idé och mål ta lönsamma beslut och leda verksamheten på ett hållbart sätt. Att jobba som operativ ledare är varierande, roligt, ansvarsfullt och utvecklande. Det är viktigt att ha stor ekonomisk förståelse och kunskap inom området Revenue Management som kortfattat innebär att sälja er produkt till rätt kund vid rätt tillfälle. Detta samtidigt som du jobbar för att behålla och attrahera nya medarbetare och skapa ett hållbart ledarskap.
Det många av våra studerande nämner efter utbildningens slut är att de utvecklats mycket på det personliga planet och fått ett unikt nätverk.
Slutförd svensk eller utländsk gymnasieutbildning eller motsvarande, alternativt praktisk erfarenhet eller motsvarande förutsättningar krävs för att du ska kunna tillgodogöra dig utbildningen.
Du som helt eller delvis saknar grundläggande behörighet och särskilda förkunskapskrav kan åberopa reell kompetens. Detta innebär att du ber oss pröva din behörighet på andra grunder än formella betyg.
Dokumenterad branschspecifik yrkeserfarenhet inom besöksnäringen under 3 år halvtid eller 1,5 år heltid. Annan yrkeserfarenhet kan vara en yrkesroll inom besöksnäringen där du har stor förståelse för branschen såsom ansvarsfull tjänst på till exempel en marknads- eller försäljningsavdelning.
Branschspecifik yrkeserfarenhet kan vara inom
Det kan också vara om du har en teamleaderroll med ansvar inom besöksnäringen eller driver eget företag såsom pensionat, café, restaurang och aktivitetsbolag.
Om det finns fler behöriga sökande än vad det finns platser på utbildningen startar en urvalsprocess. Våra urvalsgrunder är yrkeserfarenhet och särskilt prov.
Ledningsgruppen fattar sedan det slutgiltiga beslutet om vilka som antas till utbildningen. Antagningsbesked skickas till sökande, både antagna och reserver. Svarstid är två veckor.
Alla behöriga sökande kommer att kallas till särskilt prov som sker digitalt så snart som möjligt efter sista ansökningsdag 19 maj. Vi skickar mer information till dig i innan provet.