Medelålders kvinna står framför en vägg med olika broschyrer. 

Koordinator inom besöksnäringen

Denna 80 veckor långa utbildning öppnar många olika dörrar i en spännande och växande bransch. Koordinator inom besöksnäringen är en bred utbildning med många valmöjligheter. Det innebär att du inte behöver välja bara en yrkesroll.

Omfattning: 400 YH-poäng, 80 veckor

Start: augusti 2025

Ansökan: 1 februari - 18 maj 2025

Studieort: Båstad

Studietakt: 100 procent

Utbildningens upplägg

Denna utbildning är på heltid och bunden till Båstad. Merparten av de teoretiska passen är förlagda i Båstad men det sker också digitala föreläsningar. De teoretiska passen och digitala föreläsningarna är på totalt 52 veckor. Resterande 28 veckor är så kallade lärande i arbete (LIA) som du kan förlägga geografiskt där du önskar.

En vanlig dag brukar starta klockan 9 och vara slut cirka klockan 16. Ett veckoschema brukar omfatta ungefär 3,5 dagar teoretiska studier. Resterande tid kan du nyttja till grupparbete och/eller individuella projekt som ingår i olika kursmoment.

Utbildningen inleds med grundläggande kunskaper inom bland annat turism, ekonomi och marknadsföring, vilket ger en bred kunskapsbas att utvecklas från. Mjuka värden som service och attityd/inställning är också en genomgående faktor.

Därefter fokuserar utbildningen på mer specifika områden som bland annat

  • projektledning
  • försäljning
  • affärsutveckling
  • ledarskap.

I kombination med LIA-perioder får du en helhetssyn, praktisk erfarenhet och ett brett nätverk.

Lärande i arbete (LIA)

Under 28 veckor kommer du att utbildas på olika företag i branschen där du får möjlighet att omsätta dina teoretiska kunskaper praktiskt. LIA fördelas över fyra perioder som gör att du utbildas och utvecklas inom flera inriktningar/nivåer.

Akademi Båstad yrkeshögskola har lång erfarenhet av YH-utbildning och vi samarbetar med många ledande företag, vilket skapar ett värdefullt kontaktnät. Vår utbildning är en väl inarbetad rekryteringsbas för branschen.

Spetskompetens med individuell fördjupning

Under utbildningens sista del sker en individuell fördjupning som ger spetskompetens för arbete i branschen. Efter examen kan du till exempel arbeta inom

  • turismutveckling
  • projektledning
  • eventproduktion
  • affärsutveckling
  • marknadskommunikation.

Du erbjuds även att genomföra en så kallad DISC-analys som hjälper till att bättre förstå sig själv och andras beteenden. DISC är ett av världens mest använda personlighetsverktyg för att utveckla människors självkännedom och kommunikation.

Kursplan

Kursen Besöksnäring - branschkunskap

  • ger kunskap om vad besöksnäring är och belyser hur olika organisationer arbetar med turism, internationellt, nationellt, regionalt och lokalt.
  • ger en framtidsorienterad fördjupad helhetsbild över hur begrepp och samband hänger ihop.
  • fokuserar på besöksnäringens avgörande roll och ekonomiska betydelse för samhället samt redogör för begrepp, historik och statistik. Fokus läggs även på olika verksamheter och aktörer samt branschens omfattning och tillväxt.

Kursen innefattar kunskap om hur näringen är sammansatt av flera branscher till exempel hotell, restaurang, transporter samt handel. Aktiviteter i form av kultur, sport, evenemang, sevärdheter och rekreation är andra delar som ingår.

Besöksnäringen är i hög grad beroende av många funktioner i kommun och region så som infra- och offentlig struktur och sammanlänkad med samhällets övriga aktörer. Ofta är också kommun eller region huvudman för platser eller anläggningar som är mål för besöket. Det kan till exempel vara museer, teatrar, idrottsevenemang och natur- och kulturområden. Kommuner och regioner har därmed en stor inverkan på utvecklingen av näringen.

Kursen ger kunskap i digitaliseringens påverkan och möjlighet för branschens framtida utveckling. Du utmanas i att simulera och tänka kring framtidens behov och krav för hela besöksnäringen.

Arbete kring service, värdskap och gruppbeteende inleds och löper genom hela utbildningen. I kursen tränar du på att anpassa det egna agerandet utefter olika situationer och behov för att på så sätt utveckla kompetens för att skapa effektiva möten och goda relationer.

Du utvecklar färdighet i att på engelska muntligen presentera ett område inom besöksnäringen.

I kursen ingår bland annat

  • besöksnäring
  • turismkonsumtion
  • digitalisering
  • service, värdskap och gruppbeteende.

Kursen ger dig kunskaper och färdigheter för att kunna utveckla kompetens att medverka i en framtida ekonomisk styrning av ett företag.

Kursen behandlar terminologin inom ämnet med bland annat prissättning, kalkylering (marginal och pålägg), budgetering och uppföljning av ekonomiska beslut samt att skapa en medvetenhet kring lönsamhetstänk.

Du tränas även att beräkna och analysera branschspecifika nyckeltal.
Kursen tar upp begreppet associationsrätt och skapar förståelse för olika bolagsformers förutsättningar.

Kursen skapar förståelse för Revenue Management och dess ökande betydelse för branschen. Revenue Management är en metod som bygger på att ta kontroll över utbud och förutspå efterfrågan och utifrån detta skapa en prissättningsstrategi för att optimera företagets lönsamhet på intäktssidan.

Du kommer även att få färdigheter i det digitala verktyget Excel.

I kursen ingår bland annat

  • kalkylering
  • associationsrätt
  • revenue Management.

Kursen ger kunskaper i marknadskommunikation, det vill säga hur en verksamhet kommunicerar med sin marknad och sina kunder.

Kursen innefattar medel för kommunikation så som

  • sökmotoroptimering (SEO)
  • sökmotormarknadsföring (SEM)
  • sociala medier
  • sponsring och PR.

Kursen ger dig kunskaper om och färdigheter i att använda olika format för marknadskommunikation, både traditionella och digitala.

Du får kunskap om att kartlägga målgrupper och vad som påverkar dessa. Vidare behandlas att det krävs tydliga målsättningar för själva marknadsinsatsen för att marknadskommunikationen ska vara effektiv.

Kursen ger dig kunskap om marknadsföringsprocessen som handlar om att konvertera möjliga köpare, som är ovetande om ditt erbjudande, till nöjda kunder, som är lojala och rekommenderar ditt erbjudande till andra.

Kursen innefattar Content Marketing som är en strategi som beskriver innehåll anpassat till målgruppens intresseområden och som är tänkt att driva försäljning genom att skapa förtroende. Förtroendet skapas genom att ge mottagaren det den vill ha i form av anpassat relevant innehåll.

Du lär sig hur ett företag styr sin verksamhet gällande produktens/tjänstens framtagande och livscykel, varumärkesbyggande, målgruppsanpassning och kundorientering. Genom denna kunskap lär du dig att identifiera affärsmöjligheter och hur dessa kan användas för att skapa ökad lönsamhet.

Kursen ger dig möjligheten att utveckla färdighet i att kommunicera professionellt med olika målgrupper och du får verktyg för att utveckla och fördjupa din kompetens för att ta ansvar för din del i kommunikation med andra och bidra till dialog.

I kursen ingår bland annat

  • marknadsföring
  • content Marketing
  • varumärkeskunskap
  • SEO (sociala medier) och SEM (annonsering).

Den första LIA-kursen syftar till att skapa förståelse för yrkesrollen och praktiskt arbete i branschen. Under LIA ska du utveckla din kompetens att värdera kunskaper inom yrket och argumentera för olika ståndpunkter.

Kursen ska ge dig tillfälle att integrera dina teoretiska kunskaper och teoretiska modeller som du fått rån tidigare kurser i verklig arbetsmiljö.

Det huvudsakliga målet med den första LIA-kursen är att du ska få en grundläggande förståelse för de krav som finns i branschen och också veta mer om vilka yrkesroller som förekommer. Du ska ska delta i vanligen förekommande aktiviteter och arbetsuppgifter på LIA-platsen. Under denna LIA-period ska du framför allt arbeta praktiskt med kundkontakt.

Under LIA utvecklar du färdighet i att kommunicera och samverka med andra. Inhämtande av information och kommunikation kan ske på såväl svenska som engelska, då engelska är det mest vanligen förekommande språket inom besöksnäringen

Kursen redogör för projektledning och metodik med fokus på planering, genomförande och uppföljning inom event.

Kursen ger kvalificerad kunskap om vilken betydelse som upplevelseindustrin har för besöksnäringen. Vidare behandlas vilka intressenter som påverkas i samband med större event och vilken roll dessa har.

Ekonomi, säkerhets- och försäkringsfrågor kopplade till event behandlas också i kursen. Case används som utgångspunkt för att träna och få fördjupad förståelse för projektledning och metodik. Du får en förståelse för fördelar och eventuella utmaningar med projekt som arbetsform.

Du uppnår färdighet i att utforma lämplig marknadsföring samt sponsorkoncept och avtal inom event. Du får verktyg för att självständigt utveckla kompetens att utvärdera och analysera egna och andras förutsättningar och insatser i olika projekt. Utifrån det får du skapa en handlingsplan med utvecklingsmöjligheter.

I kursen ingår bland annat

  • projektledning
  • projektmetodik
  • sponsorer och marknadsföring
  • konceptutveckling inom event.

Under denna LIA-kurs fördjupar du dina kunskaper inom projektledning och metodik inom event. Du ska medverka operativt i ett events produktion med fokus på att skapa en helhetsförståelse för projektledning.

Kursen ska ge möjlighet att inom branschområdet tillämpa såväl praktiska som teoretiska kunskaper, vilka förvärvats i utbildningens övriga kurser.

Du ska få insikt om de olika processer som förekommer i LIA-företagets operativa drift. Under kursen utvecklar du din förmåga att planera, leda och delta i ett event samt att i relation till uppsatta mål utvärdera dess resultat och effekter.

Under LIA utvecklar du färdighet i att kommunicera och samverka med andra. Inhämtande av information och kommunikation kan ske på såväl svenska som engelska, då engelska är det mest vanligen förekommande språket inom besöksnäringen.

Kursen ger fördjupad kunskap om arbetsprocesser, som genomsyrar alla nivåer, för att nå hållbar utveckling ur såväl ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter.

Kursen genomsyras av riktlinjer och internationella standarder som skyddar miljön, natur- och kulturvärden och driver den lokalekonomiska utvecklingen, för att på ett hänsynsfullt sätt kombinera turism med ursprungskulturer och lokala samhällen.

Du får fördjupad förståelse för begreppet hållbar utveckling och dess koppling till besöksnäringen. Kursen redogör även för hur hållbar utveckling kan analyseras och implementeras i en verksamhets alla led och vikten av en tydlig styrning i detta arbete.

Du ges verktyg för att finna hållbara utvecklingsmöjligheter för den egna personen, kompetens att använda personliga resurser i mötet med andra samt kunskap om den egna mentala beredskapen. Du ges även möjlighet att utveckla färdigheter som i sin tur leder till kompetens att agera problemlösare med ett kreativt förhållningssätt.

Du utvecklar färdighet att analysera och tolka litteratur, artiklar och hemsidor på såväl engelska som svenska för att argumentera för ståndpunkter inom hållbar turism.

I kursen ingår bland annat

  • hållbar utveckling
  • turismens positiva och negativa effekter
  • hållbarhetsmetoder
  • mental beredskap
  • kommunikation.

Kursen Affärsutveckling och försäljning

  • ger dig fördjupad förståelse för företagande och entreprenörskap samt kunskaper för att kunna arbeta strategiskt med försäljning utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv
  • gör dig väl insatt i affärsutveckling, försäljning och merförsäljning samt dess positiva påverkan på kunden.
  • ger dig konkreta verktyg, metoder och säljträning för att utveckla dina kunskaper och färdigheter inom fysisk och digital försäljning.
  • behandlar även hur kundprocesser drivs på ett framgångsrikt sätt, kundens köpsignaler samt hur individen kan styra och argumentera för försäljning mot uppsatta mål.

Du ska ha förståelse för att all försäljning handlar om relationer mellan människor. Kunden köper lika ofta en leverantör som en produkt. För att lyckas som säljare måste du lära dig att lyssna, analysera och förstå kundens verkliga behov.

Kursen ger kunskaper om hur individen skapar nya affärer och vikten av att ställa rätt frågor för att skapa samhörighet och dialog med kunden. En säljare som utvecklat den högsta nivån inom relationsorienterad försäljning får långvariga, trogna och trygga kunder. Kursen innefattar även kunskaper om Customer Relationship Management (CRM).

I kursen ingår bland annat

  • affärsutveckling
  • försäljning
  • köpbeteenden
  • Customer Relationship Management (CRM).

Kursen ska ge dig en helhetsbild av kommunikationens och ledarskapets betydelse för en grupps effektivitet och utveckling. Du tränas i att anpassa ditt ledarskap och att utveckla kompetens att möta de olika faserna i en grupps utveckling (situationsanpassat ledarskap). Likaså ges träning i konfliktförebyggande metoder och olika sätt att forma en organisation samt hur detta påverkar verksamheten.

Du utvecklar din förståelse för vikten av en gemensam värdegrund för en grupp/verksamhet och hur detta kan bidra till engagemang, motivation och effektivitet. Kursen redogör för processer i samspelet mellan människor och skapa förståelse för värdet av en verkningsfull kommunikation. Du får fördjupad förståelse för begreppet service management, personaladministration och kunskap om branschens krav och förväntningar.

I kursen ingår bland annat

  • organisationsteori och ledarskap
  • personaladministration
  • beteendeteorier och konflikthantering
  • employer branding.

Denna LIA-kurs syftar till att skapa fördjupad förståelse för yrkesrollen inom valt LIA-område. Under LIA ska du utveckla din kompetens att värdera kunskaper inom yrket och argumentera för olika ståndpunkter. Genom att koppla utbildningens praktiska och teoretiska delar till uppgifter i ett operativt arbete i besöksnäringen stimuleras du i utvecklingen av din yrkeskompetens.

Kursen ska leda till att du får fördjupade kunskaper i yrkesrollen, det praktiska arbetet inom valt LIA-område och till att kunna arbeta självständigt med viss handledning och att lösa problem.

Kursen ska skapa insyn i och förståelse för strategiska uppgifter så som verksamhetsplanering och ledarskap. Du utvecklar kompetens att i ett livslångt lärande väva samman kunskaper och färdigheter för progression inom valt LIA-område.

Under LIA utvecklar du färdighet i att kommunicera och samverka med andra. Inhämtande av information och kommunikation kan ske på såväl svenska som engelska, då engelska är det mest vanligen förekommande språket inom besöksnäringen.

Under den sista LIA-kursen ska du fördjupa dina kunskaper inom den inriktning av besöksnäringen som du vill specialisera dig på.
Denna avslutande LIA leder i många fall till anställning.

Du ska utifrån olika arbetsuppgifter kunna tillämpa kunskaper och färdigheter som förvärvats under utbildningens gång för att skapa en yrkesmässig helhet.

Du ska ha kunskap om företagets strategiska uppbyggnad och kunna komma med förslag till utvecklingsmöjligheter.

Du ska utveckla kompetens att självständigt och aktivt delta i arbetet och därmed erhålla ytterligare säkerhet inom yrkesområdet för att vara redo för yrkesrollen som koordinator inom besöksnäringen.

Under LIA utvecklar du färdighet i att kommunicera och samverka med andra.

Inhämtande av information och kommunikation kan ske på såväl svenska som engelska, då engelska är det mest vanligen förekommande språket inom besöksnäringen.

Kursens skapar en helhetssyn och förståelse för samband inom besöksnäringen samt ger dig fördjupad kompetens inom dess olika grenar.

Fokus ligger på att väva samman kunskaper och färdigheter till den kompetens som krävs för att kvalitativt utföra yrket som koordinator vilket i sin tur leder till spetskompetens i yrkesrollen

Du gör i samverkan med näringslivet ett examensarbete som fokuserar på ett område inom verksamheten och som innehåller rekommendationer på strategiska åtgärder för utveckling. Examensarbetet kan skrivas på svenska eller engelska.

Du ska välja lämpliga metoder för redovisning av erhållna resultat skriftligt och muntligt samt presentera examensarbetet på ett säljande sätt på svenska eller engelska. Även kritiskt granskande och opponering ingår.

Kursen ger verktyg för att utveckla kompetens inom yrket med fokus på bland annat analytisk förmåga och att argumentera för olika ståndpunkter samt att aktivt verka i det personliga kontaktnät som byggts upp under utbildningen.

I kursen ingår bland annat

  • utvecklingsplan
  • argumentation för ståndpunkter
  • kritiskt granskande och opponering.

Efter utbildningen

Efter utbildningen kan du exempelvis arbeta som projektledare, marknadskoordinator, näringslivsutvecklare, turismsamordnare, konferensansvarig eller inom reception och bokning. Sista terminen gör du en individuell fördjupning inom det område som lockar dig mest.

Filmer om utbildningen

Fördelar Akademi Båstad yrkeshögskola:

  • Vi har drivit utbildningen länge och har ett väl inarbetat nätverk (en student träffar cirka 120 personer/företag under sina 80 utbildningsveckor).
  • De kursansvariga kommer från näringslivet.
  • Vi är en liten skola som ser alla studerande och skolans personal är dagligen anträffbar.
  • Fyra LIA-perioder ute i näringslivet.
  • Du får genomföra en hel del live-projekt som vi erbjuder kontinuerligt.
  • Vi erbjuder löpande studerandesamtal.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighetskrav

Slutförd svensk eller utländsk gymnasieutbildning eller motsvarande, alternativt praktisk erfarenhet eller motsvarande förutsättningar krävs för att du ska kunna tillgodogöra dig utbildningen.

Reell kompetens

Du som helt eller delvis saknar grundläggande behörighet och särskilda förkunskapskrav kan åberopa reell kompetens. Detta innebär att du ber oss pröva din behörighet på andra grunder än formella betyg.

Särskilda förkunskaper

Lägst betyg E i följande ämnen (eller motsvarande)

  • svenska 2 (eller svenska som andra språk 2)
  • engelska 6

Inget krav på förkunskaper från specifikt gymnasieprogram.

Urval

Vid fler sökande än antalet studieplatser startar en urvalsprocess där du som är behörig sökande erbjuds att göra ett särskilt prov. Provet är uppdelat i två delar, ett teoretiskt prov samt ett praktiskt case. Av dessa moment värderar vi det praktiska provet högst.

Ansökan

Hjälpte den här informationen dig?

Senast uppdaterad: