Click to listen highlighted text!

Ansök via e-tjänst eller blankett

Senast ändrad: 18 Apr, 2017

Vi tar helst emot ansökningar digitalt, antingen via vår e-tjänst www.mittbygge.se eller genom att mejla ansökan till samhallsbyggnad@bastad.se. Självklart går det även bra att skicka in ansökan pappersvägen.

Ansök via e-tjänsten mittbygge

Snabbare! Enklare! Nu kan du söka bygglov via internet. Här kan du läsa mer om vad tjänsten innebär och varför du tjänar på att sköta alla dina bygglovsärenden via nätet. Fördelarna är många! Vill du ansöka direkt? Gå till MittBygge för att sätta igång. Länken hittar du i högerkanten.

Innan du ansöker via mittbygge måste du ha e-legitimation. Om du inte har det, kan du skaffa det här. Företag och organisationer behöver en så kallad tjänstelegitimation för att ansöka digitalt. Det finns flera utfärdare av e-legitimationer, här är två exempel: Steria och BankID.

Vad är mittbygge?

Mittbygge.se är en internetportal och tjänst som hjälper och stödjer dig genom hela byggprocessen. Här hittar du fler än 300 sidor med information. Du kan bland annat få svar på varför det behövs en så kallad kontrollansvarig när du ska bygga nytt eller om det som du ämnar bygga kräver bygglov eller inte. Men det bästa av allt är ändå att du får möjlighet att sköta dina bygglovsärenden via internet.

Varför ska jag söka bygglov via nätet?
  • Du kan följa ditt ärende via e-post och får löpande ny information om din ansökan, bland annat genom sms om du vill.
  • Glöm tjocka gamla kuvert med handlingar och ritningar som du måste vika rätt och skicka per post. Nu kan du ladda upp allt som filer via nätet istället. Planritningar, nybyggnadskarta, situationsplan, fasadritningar…
  • Under hela ansökningsprocessen får du hjälp med att fylla i din ansökan rätt. Du vägleds med hjälp av texter. Dessutom kan du hålla koll på hur långt du har kommit i ansökningsprocessen.
  • Hinner du inte fylla i en hel ansökan på en gång? Inga problem. Nu sparas din ansökan upp till sju dagar. Men tänk på att dina bifogade filer inte sparas. De måste du ladda upp igen om du bestämmer dig för att ta en paus i arbetet.
  • Du kan beskriva ditt projekt, så att din ansökan blir tydligare för kommunen.
  • När din ansökan är klar kan du hela tiden återvända till den under sidan ”Mina engagemang”.
  • Tjänsten är trygg och säker. Du identifierar dig med en e-legitimation.
Vad kan jag ansöka om?

Nästan allting som rör byggprocessen. Här kommer några exempel:

  • Nybyggnationer
  • Tillbyggnader
  • Utvändiga fasadändringar
  • Skyltar
  • Marklov
  • Rivningslov
  • Förhandsbesked
  • Strandskyddsdispens
  • Parkeringsplatser

Lycka till med din ansökan via internet!

Mejla in din ansökan

Det går bra att mejla din ansökan till samhallsbyggnad@bastad.se. Då behöver du fylla i en blankett för ansökan, se länk i högerkolumnen.

Skicka in pappershandlingar

Det går även bra att skicka in pappershandlingar till Båstads kommun, Samhällsbyggnad, 269 80 Båstad.

Vilka handlingar behövs vid ansökan om bygglov?

Klicka på länken här för att läsa om vilka handlingar som krävs.

Kontakt

Samhällsbyggnad

Besök oss
Vångavägen 2
269 80 Båstad
Visa karta

Växeln
0431-770 00

Öppet hus bygglov
Helgfria tisdagar 15:00-18:00
Drop in – anmäl dig i receptionen!

Skicka meddelande

Click to listen highlighted text!